Bismillahirramanirrahim
Bütün hamtlar ve övgüler Allahu Teâlâ’ya mahsustur. Kâinat’ın zerresi adedince, Salât ve selam bütün insanlığın Efendisi, Hz. Muhammed (s.a.v.) ‘e âline ve ashabına olsun.“
Allahumme salli alaMuhammed’in ve ala ali Muhammed”
Değerli okurlarım! Kâbe-i Muazzama: Yeryüzünde yapılan ilk mabed, Müslümanların kıblesi. Sözlükte “dört köşeli veya küp şeklinde olmak” anlamındaki kab kökünden gelen Ka’be” küp şeklinde nesne demektir. Kur’an-ı Kerim-de adı iki defa geçmektedir.
Haccın sebebi ve bütün Müslümanların kıblegâhı olan. Kâbe, ye Beytullah ve Beyt-i Atik de denir Hz. Peygamber (s.a.v.) Ashab-ı Kiramdan Ebu Zer (r.a)' in sorularına cevap olarak yeryüzünde ilk inşa edilen mesciddir. "Mescid-i Haram", ikinci inşa edilenin "Mescid-i Aksa" olduğunu ve bu ikisi arasında kırk yıl süre bulunduğunu beyan buyurmuştur (Buhârî, Enbiya. 10).
Kur'an-ı Kerim'de Kâbe'yi inşa edenin Hz. İbrahim (a.s.) ile oğlu İsmail olduğu bildirilir. Bu iki peygamberin Hicaz bölgesine intikali şöyle olmuştur.
Hz. İbrahim (a.s.) Filistin yöresinde peygamberlik görevini yürütürken, ilk eşi Sâre ile sonradan evlendiği Hacer arasındaki duygusal rekabet ve kıskançlık sonucunda Hz. Hac er’i (r.anha.) başka bir yöreye yerleştirmesi gerekti.
Hz. İbrahim (a.s.) Hac er’i ve süt emmekte olan küçük çocukları İsmail (a.s)'i alarak şimdiki Zemzem kuyusunun bulunduğu yere getirdi. Henüz Mekke şehri ve o yörede insan yoktu. Bir kırba su ve bir miktar yiyecekle onları orada bırakıp, Filistin'e dönmek isteyince; Hz. Hacer,(r.anha.) bu hicretin Allah'ın emri ile olup olmadığını sordu. Hz. İbrahim (a.s.) vahiyle bıraktığını söyleyince Hacer; (r.anha.) Allah (c.c.) kulunu zayi etmez, gidebilirsin diyerek tevekkül ve teslimiyet gösterdi. Bir kadın ve kucağında süt emen, bebek yaştaki çocuk, çölün ortasında, insanın bulunmadığı bir yörede yalnız kalıyordu. Kâbe inşa edilirken Hz. İsmail (a.s.) çevreden taş taşır, Hz. İbrahim (a.s.) de Kâbe'nin duvarlarını örerdi.
Duvarlar yükselip yerden erişilmez olunca Hz. İsmail (a.s.) halen "Makam-ı İbrahim" adı ile ziyaret edilen taşı getirdi. Hz. İbrahim (a.s.) bu taşı iskele olarak kullandı. Ebû Kubeys dağından getirilen ve "Hacer-i Esved” (siyah taş)" adı verilen taş da, tavafa başlama yerine işaret olmak üzere, halen bulunduğu köşeye yerleştirildi. Mabed'in duvarları yükselince, Hz. İbrahim (a.s.) ve Hz. İsmail (a.s.) şöyle dua ettiler:
"Ey Rabbimiz! Bunu bizden kabul buyur. Şüphesiz ki, Sen çok iyi işiten ve çok iyi bilensin. Rabbimiz! İkimizi de sana teslim olan kıl. Soyumuzdan da Sana teslim olan bir ümmet meydana getir. Bize ibadetimizin yollarını göster. Tövbemizi kabul et. Şüphesiz Sen, tövbeleri çok kabul eden ve çok merhamet edensin.(Bakara Suresi.127.)
“Ey Rabbimiz! Soyumuzdan vücuda getireceğin İslâm ümmetine kendi içlerinden bir Peygamber gönder ki, onlara Sen'in ayetlerini okusun, kitabını, hikmetini öğretsin, onları günahlardan temizlesin. Şüphesiz Sen, her şeye galipsin, hüküm ve hikmet sahibisin" (Bakara Suresi. 129).
Hz. İbrahim'in (a.s.) duası kabul olmuş, Cenâb-ı Hak O'nun soyundan Hz. Muhammed'i (s.a.v.) son peygamber olarak göndermiştir. Hz. Peygamber'in (s.a.v.) bu duayı kastederek; "Ben, babam İbrahim'in duasına ve kardeşim İsa'nın müjdesine, annemin de rüyasına mazhar olmuşumdur" (Ahmed b. Hanbel, Müsned,) buyurduğu nakledilir.
Hz. İbrahim (a.s.) Ebû Kubeys dağına çıkıp dört bir yana seslenerek Allah'ın (c.c) Kâbe'yi hac ve ziyaret etmeyi insanlara farz kıldığını bildirdi (ez-Zebidi,) Kâbe Mekke’i Mükerreme şehri’nde Mescid-i Haram-ın ortasında yaklaşık 1,5, m. temeller üzerine inşa dilmiştir. Dıştan dışa 10. 70 - 12 m. ölçüsünde ve yaklaşık 15 m. Yüksekliğinde olan duvarlar 1.25 m. kalınlığındadır. (a.ahmet nafiz,)
Temeller, tavaf alanı “metaf” yüzeyinden 22–27 cm. arasında değişen yükseklikte yukarı çıkmış ve duvarlar 25 cm. içeride başlatılarak temellerin dışarıda kalan kısmının üzeri 45 derece, meyilli mermer levhalarla kaplanıp duvarlarla birleştirilmiştir.
Yanlarıda mermer kaplama olan ve”şazervan” adı verilen bu kısma Kâbe örtüsünü tutturmak için bakır halkalar konulmuştur.
Mekke-nin çevresindeki dağlardan getirilmiş bu bazalt parçalarıyla yapılanKâbe’nin duvarları dış yüzlerinde değişik boyutlarda 1614 siyah taş yer almaktadır. (M.tahir el-Kürdi.)
Kabenin örtüsü, Kâbe’nin dört duvarı üzerine dıştan ve içten siyah kırmızı iki örtü asılır. Dıştan dam korkuluğunun kenarlarında bulunan demir halkalara çatıya, “şazervan” üzerindeki bakır halkalarla tabana tutturulan kisvenin oluk, Hacerül’esved ve kapı hizalarına gelen yerleri kesiktir.
Kâbe’ye ilk örtüyü Hz.. İsmail (a.s.) yaptırdığı rivayet edilir. Muaviye halife olunca örtü sayısını ikiye çıkardı. Abbasi halifesi Nasır –Lidinillah tarafından gönderilen örtülerin yeşil renkli olup üzerindeki yazılar kırmızıdır. (Necmeddin İbn fehd,)
Hilafetinin sonlarına doğru gönderdiği örtü siyah renkli ve sarı yazılıdır. Bu durum zamanımıza kadar devam etmiştir. Son zamanlarda ki örtüler. 14 metre, uzunluğunda ve 0, 95 m. genişliğinde 48 parçadan meydana gelir.
Tamamı 638,4 m2 dir. Yukarı kısımdaki Kâbe’nin dört tarafını çevreleyen yazı kuşağı (hizam) birbirine eklenmiş 16 parçadan oluşur. Uzunluğu 45 metre, genişliği 0,95 metredir.
Bu kuşağın altında yine 16 parçadan meydana gelmiş, ancak birbirine eklenmeden aralarına içlerine, ayet ve esma-i Hüsna yazılı daireler konmuş ikinci bir kuşak vardır.
Örtünün kendiside kitabeli olarak dokunmuştur. Birbiri içine giren üçgenler arasında, Lafza-i celal (“Allah”) kelimei tevhit “Lailahe illallah Muhammed’ürresülüllah” “Subhanallahi vebihamdihi,subhanallahi’l-azim” ibaresi, yazılıdır.
Örtünün üzerindeki yazılarda altın ve gümüş teller kullanılmıştır. Kâbe’i Muazzama’nın örtüsü birbirine tutturulmuş dört parçadan meydana gelmiştir. (ez-Zebidi,)
Rabbim en kısa zamanda kutsal toprakları ziyaret etmeyi ve kabeye yüz sürmeyi nasip eylesin“
“Allahumme salli ala Muhammed’in ve ala âli Muhammed”